De 9 onderdelen van het Business Canvas Model

In de vorige post hebben wij uitgelegd wat de voordelen van het Business Canvas Model zijn. Het Business Canvas Model bestaat uit 9 onderdelen. Al deze 9 onderdelen zijn essentieel voor je bedrijfsplan en je BCM.

1. Customer Segments

Het opstellen van de doelgroep voor jouw product of dienst is onmisbaar. Met het Customer Segments onderdeel in je BCM bepaal jij welke klanten je wilt krijgen en onderzoek je tevens wat de behoeftes zijn van de doelgroep(en) die jij aan wilt spreken. Met het segmenteren van je klanten en je doelgroep baken jij je de markt af, waardoor jij je specifiek kan richten op de gewenste doelgroep.

Bij het bepalen van de doelgroep kan je bij B2B denken aan types bedrijven, bedrijfsgroottes of de specifieke functies binnen een bedrijf. Bij B2C kan je denken aan woonplaats, opleiding, geloof, achtergrond en interesses.

2. Value Proposition

Met de waardepropositie van je onderneming krijg je de meerwaarde van jouw product of dienst goed voor ogen. Een klant moet immers ook de meerwaarde hiervan inzien, anders neemt hij jouw product of dienst niet af. In de Value Proposition stel je de verschillen van jouw onderneming ten opzichte van de concurrenten op.

3. Customer Relationships

Klantrelaties zijn belangrijk. Het is daarom ook goed om te bekijken hoe en op welke manier jij in contact wilt staan met je klanten. Door te investeren in relaties met klanten die rendement opleveren vergroot jij je omzet en winst. Daarnaast zorg je ervoor dat je klanten vaker terugkomen en niet naar de concurrent gaan. Voor het beheren van je relaties kan je gebruik maken van een online CRM systeem.

4. Channels

De verkoopkanalen van een onderneming zijn belangrijk. Aan enkel een product of dienst heb je immers niets, het product of je dienst moet ook verkocht worden. In het vak Channels beschrijf je je marketing- en/of distributiestrategie. Stel hierbij op hoe jouw doelgroep op de hoogte wordt gebracht van hetgeen jij te bieden hebt. Het is belangrijk enkel kanalen in te zetten die aansluiten bij jouw doelgroep. Wanneer je parfum verkoopt is LinkedIn niet handig om in te zetten en wanneer je vrachtschepen maakt is het plaatselijke krantje niet interessant.

5. Revenue Streams

Het moet duidelijk zijn waar jij je inkomsten vandaan gaat halen. Daarom is het belangrijk een verdienmodel op te stellen. In het verdienmodel bepaal je niet alleen de prijs, maar ook hoeveel klanten/omzet je nodig hebt en hoe je dat gaat bereiken.

6. Key Resources

Hulpbronnen bepaal je in dit vlak. Denk hierbij aan software of apparatuur die jij binnen je bedrijf nodig hebt.

7. Key Activities

Het is belangrijk om de kernactiviteiten van jouw bedrijf te beschrijven en hiervoor een waardepropositie te creëren. Maak duidelijk hoe jij ervoor zorgt dat de kwaliteit wordt nageleefd, hoe je klantrelaties onderhoudt en hoe je nieuwe klanten werft.

8. Partners

Wanneer je net een onderneming hebt gestart of een onderneming gaat starten is het in veel gevallen slim om partnerships aan te gaan. Door samen te werken met anderen kan je gemakkelijker de concurrentie aangaan met grote partijen. Beschrijf welke partnerships voor jou belangrijk zijn om succesvol te groeien en te kunnen concurreren.

9. Cost Structure

In dit vlak bepaal je de kostenstructuur van je bedrijf. Aan de hand van de acht hierboven bepaalde vlakken kan je dit redelijk eenvoudig bepalen. Kosten zijn bijvoorbeeld inkopen, software, apparatuur, personeel en een bedrijfspand.

Post Author: admin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *